24 de nov. 2014

Fills autònoms, no obedients!

El dilluns dia 17 de novembre,  vam realitzar la segona sessió del cicle de tallers del programa Créixer en Família de la Secretaria de Família.
La participació no només es va mantenir sinó que va ser major entre els pares i mares, així com dels mestres de l'escola.
Tot seguit teniu una mostra del contingut treballat durant la sessió i que compartim tot seguit:


Preguntes i reflexions:

- Marquem els límits abans de l'acció? Avancem-nos a les situacions conflictives! 
- Valorarem al llarg del dia les ordres que donem als infants per no sobrecarregar-los venint de una llarga Jornada Escolar? Millor suggerint que imposant verbalment.
- Has pensat que la percepció del temps dels nens i adults és diferent? Potser hem de ser pacients quan en tenim ocasió.

- Volem que els nostres fills siguin obedients?
A vegades sí...
En quines ocasions...
No sempre  és bo...
- Pensem que si els fills són obedients els fem autònoms?
Són equilibris difícils de trobar

Totes aquestes qüestions plantejades i el cas següent treballat en grups  estan relacionats amb l'autonomia dels fills.

"Si un nen no endreça la seva roba d'esport (posar-la a rentar després de fer l'esport que l'agrada) no anirà a fer esport perquè no té la roba o el deixem que vagi amb la roba bruta de la setmana anterior o el castiguem sense anar..."

Aquest cas planteja qüestions com les següents: A quina edat han de ser capaços de fer-se i desfer-se la bossa? Si no ho fa l'hem de castigar? Quina ha de ser la nostra reacció?

I algunes de les diferents conclusions a les que anem arribant són les següents:
  1. Les amenaces sinó es compleixen no serveixen de res.
  2. Els càstigs i els premis sinó estan relacionats amb el tema fan desviar l'aternció de l'aprenentatge.
  3. Es planteja canviar el nom de càtig pel de conseqüència.
  4. I sempre que parlem de premis o beneficis parlem de que aquiests siguin de tipus afectiu i no material.
  5. Els nens han de saber que les coses que no fan i són responsabilitat seva, tenen unes conseqüències.
La proposta és treballar amb bon humor, canviant d'estratègies progressivament, amb creativitat i sempre amb positiu. Per exemple, una noteta divertida, posar el despertador o música quan hagi de acabar una tasca...

Lectures recomanades: 
- Llibertat emocional-Ferran Salmurri
- M'agrada la família que m'ha tocat- Carme Tió.



Animeu-vos a venir el dilluns vinent als Tallers de treball amb pares i mares. Considerem que es un bon espai per reflexionar,
per compartir, per pensar i en definitiva per poder abocar els nostres dubtes sobre l'educació dels nostres fills i filles.
Per veure properes sessions segueix l'enllaç següent: programa Crèixer en Família.