1 de des. 2014

Conflictes i responsabilitats

APUNTS I REFLEXIONS taller dia 24-11-14

Avui comencem el taller amb una dinàmica proposada per la formadora.
Ens posem en el lloc dels nens i provem de sentir-nos amb falta d'escolta per part dels adults.
Això ens porta a parlar de l'escolta activa, l'empatia, respecte, assertivitat, i control emocional. Al voltant d'aquests conceptes sorgeixen pensaments al respecte com per exemple:
  • Escolta activa; ha de ser real i en moments ideals (no sempre és bon moment).
  • Empatia; no sempre tenim empatia, ni els mateixos interessos.
  • I per tant, sempre amb Respecte; busquem una sol.lució que no sempre passi per la qual  nosaltres volem o imposem.
  • Control emocional, seria ideal poder dir el que pensem sense que ens afecti a les nostres emocions es a dir intentar no enfadar-nos quan parlem. Això comporta tenir habilitats comunicatives o assolir-les.
  • Amb Assertivitat; la decisió que hàgim pres i potser, en els millors dels casos,  consensuat ha de portar-nos a comunicar la decisió final amb seguretat i rotunditat i sense marge de dubte.

El cas proposat avui tracta sobre com dirigir els nostres fills quan venen enfadats per alguna cosa que els ha passat a fora i els ha semblat molt injust i arriben a casa indignats. S'expressen les diferents respostes que poden haver-hi per part dels pares i que representen tres estils educatius: autoritari, inhibit o més passiu i l'assertiu. L'assertiu seria la resposta ideal, ja que condueix a la reflexió i ajuda al fill a prendre una posició conciliadora davant el conflicte.”

Això dóna peu a parlar de la resolució de conflictes:

Quan ens trobem amb confrontació directa, els conflictes es resolen de la mateixa manera? Tothom coincideix que no és el mateix i fem comentaris de com intentem fer-ho a casa quan hi ha enfrontaments entre pares fills o entre germans.
Dels conflictes hem d'aprendre, ha de ser una oportunitat de millora. Hem d'aprendre a gestionar-ho. És fonamental que tinguem control emocional.

Per resoldre conflictes hem de:
1-Identificar el problema
2-Intentar pensar en possibles solucions (les dues parts)
3-Decidir què farà cada part i establir conseqüències. (el fet que l'infant busqui possibles solucions fa que veiem com percep ell el conflicte).
4-Posar en pràctica amb fermesa i analitzar si funciona i revisar.

Fem reflexions al respecte:
Parlem que hi ha escoles on existeix la figura del mediador que seria un agent molt positiu que ajuda a la resolució de conflictes entre iguals. El fet de resoldre els conflictes entre iguals mitjançant un mediador dintre del marc escolar ajuda a créixer i a assolir habilitats socials i comunicatives.

L'afrontament del conflicte ens dóna l'oportunitat de revisar i millorar les estratègies familiars. Ens ajuda a acollir diferents sentiments. Hem d'aprendre del conflicte. Hem d'aprendre a posar paraules a les coses que ens costen.
Les propostes que es van fent han de tenir una durada en el temps, no podem canviar tot en un dia, no hem d'abandonar si no surten bé.


Ànims!