APUNTS
I REFLEXIONS taller dia 24-11-14
Avui comencem el taller
amb una dinàmica proposada per la formadora.
Ens posem en el lloc
dels nens i provem de sentir-nos amb falta d'escolta per part dels
adults.
Això ens porta a
parlar de l'escolta activa, l'empatia, respecte, assertivitat, i
control emocional. Al voltant d'aquests conceptes sorgeixen
pensaments al respecte com per exemple:
- Escolta activa; ha de ser real i en moments ideals (no sempre és bon moment).
- Empatia; no sempre tenim empatia, ni els mateixos interessos.
- I per tant, sempre amb Respecte; busquem una sol.lució que no sempre passi per la qual nosaltres volem o imposem.
- Control emocional, seria ideal poder dir el que pensem sense que ens afecti a les nostres emocions es a dir intentar no enfadar-nos quan parlem. Això comporta tenir habilitats comunicatives o assolir-les.
- Amb Assertivitat; la decisió que hàgim pres i potser, en els millors dels casos, consensuat ha de portar-nos a comunicar la decisió final amb seguretat i rotunditat i sense marge de dubte.
“El cas proposat avui
tracta sobre com dirigir els nostres fills quan venen enfadats per
alguna cosa que els ha passat a fora i els ha semblat molt injust i
arriben a casa indignats. S'expressen les diferents respostes que
poden haver-hi per part dels pares i que representen tres estils
educatius: autoritari, inhibit o més passiu i l'assertiu. L'assertiu
seria la resposta ideal, ja que condueix a la reflexió i ajuda al
fill a prendre una posició conciliadora davant el conflicte.”
Això dóna peu a parlar
de la resolució de conflictes:
Quan ens trobem amb
confrontació directa, els conflictes es resolen de la mateixa manera?
Tothom coincideix que no és el mateix i fem comentaris de com
intentem fer-ho a casa quan hi ha enfrontaments entre pares fills o
entre germans.
Dels conflictes hem
d'aprendre, ha de ser una oportunitat de millora. Hem d'aprendre a
gestionar-ho. És fonamental que tinguem control emocional.
Per resoldre conflictes
hem de:
1-Identificar el
problema
2-Intentar pensar
en possibles solucions (les dues parts)
3-Decidir què
farà cada part i establir conseqüències. (el fet que
l'infant busqui possibles solucions fa que veiem com percep
ell el conflicte).
4-Posar en
pràctica amb fermesa i analitzar si funciona i revisar.
Fem reflexions al
respecte:
Parlem que hi ha
escoles on existeix la figura del mediador que seria un agent
molt positiu que ajuda a la resolució de conflictes entre iguals.
El fet de resoldre els conflictes entre iguals mitjançant un
mediador dintre del marc escolar ajuda a créixer i a assolir
habilitats socials i comunicatives.
L'afrontament del
conflicte ens dóna l'oportunitat de revisar i millorar les
estratègies familiars. Ens ajuda a acollir diferents sentiments.
Hem d'aprendre del conflicte. Hem d'aprendre a posar
paraules a les coses que ens costen.
Les propostes que es
van fent han de tenir una durada en el temps, no podem canviar tot en
un dia, no hem d'abandonar si no surten bé.
Ànims!